Portræt af Mohamed Salah - avisbud til søs 24/7

 
Mohamed Salah
 
 

På Palestine Street i Port Said ligger et smukt, gammelt hus med udsigt over Middelhavet ved Suezkanalen. På 4. sal holder Mohamed Salah til. Og nej, det er ikke Liverpools angriber, Mohamed Salah. Det er SEA HEALTH & WELFAREs helt egen velfærdskonsulent, der dag og nat krydser Suezkanalen i taxabåd for at bringe bl.a. aviser og bøger til søfarende.
 

Hvordan ser en typisk dag ud på havnen i Port Said?

”Der er ikke nogen typisk dag! Jeg ved aldrig, hvordan min dag ser ud. Nogle dage er der kun få danske skibe, der passerer Suezkanalen. Andre dage har vi travlt, for så kommer der op til fem skibe, der skal have friske forsyninger”, griner Mohamed Salah i sit store, sorte overskæg, da vi besøger velfærdsstationen i et vigtigt knudepunkt mellem Europa og Asien. Nemlig havnen i Port Said, hvor der hver dag passerer omkring 50 skibe – en håndfuld af dem danske. Sammen med de to assistenter, Samir og Khidr, driver Mohamed en 24/7 velfærdsservice til danske skibe, hvor besætningen bl.a. kan få bøger og friske aviser – uanset om man vil have nyheder fra Ukraine, Danmark, Indien eller Filippinerne. Mohamed har det hele.”
 

Hvordan fungerer servicen, Mohamed?

”Hver dag får vi en oversigt over, hvilke skibe der passerer Port Said, enten på vej mod Middelhavet eller på vej mod Det Røde Hav. Så tjekker vi, hvilke skibe der sejler med dansk flag. Der er nogle dage op til fem danske skibe, der skal serviceres. Vi henvender os til agenterne for at høre, hvilke nationaliteter, der er om bord, så vi kan printe de rigtige aviser til dem. Det kan også være, at skibene har henvendt sig til os på forhånd for at få bøger fra Søfartens Bibliotek. Vi kan også henvende os direkte til skibene enten via vhf-radio eller på mobilen.” 
 

Hvordan får I varerne ud på skibet?

”Når vi skal ud om bord på skibene, sejler vi ud med en taxabåd, og går om bord enten mens skibet sejler, eller når skibet ligger ved en af terminalerne. Når vi besøger et sejlende skib, er det naturligvis et kort besøg på ca. 15 min., hvor vi er oppe på dækket med de tryksager, vi har med, og så sige hurtigt farvel igen. Nogle gange når vi ikke engang at komme om bord, men hejser aviser og bøger op på skibet i et net. Men når skibet ligger stille, er der mulighed for et længere besøg og en snak, når kaptajnen og resten af besætningen har tid. Når vi kommer om bord, kan vi mærke, at vi bliver taget godt imod, og at skibenes besætninger er glade for vores besøg med bøger og aviser. En frisk avis kan gøre underværker for en søfarende. Der kan nemlig gå lang tid, inden næste avis er inden for rækkevidde, da der er ca. 10 dages rejse til Rotterdam og ca. 20 dages rejse til Singapore. Inden avisprinterens tid leverede vi trykte aviser sendt fra Danmark, Norge og Sverige. De var ofte tre uger gamle, før de søfarende modtog dem. Nu er de helt dugfriske.” 
 

Mohamed, holder du nogensinde fri?

”Ha ha. Fri? Nej! Men har jeg brug for at slappe lidt af med min kone og vores tre sønner, lejer jeg mig ind på et hotel med pool tæt ved velfærdsstationen i Palestine Street, så jeg hurtigt kan assistere, hvis det bliver nødvendigt. Så helt fri holder jeg aldrig.”

Du kan også møde Mohamed Salah Osman i havnen i Port Said, og få aviser og bøger til dit skib. Skriv til ham på portsaid@shw.dk eller ring på (+2) 006 3206706 / (+2) 010 02027848

 
VelfærdDyveke Nielsen