Vi er trætte af at være trætte

af Dyveke Nielsen, Kommunikationskonsulent, SEAHEALTH

 

Skiftende arbejdstider, lækre kanelsnegle og lidt for mange kopper kaffe gør det svært for de ansatte i maskinen på DFDS PEARL SEAWAYS at være veloplagte på arbejde. SEAHEALTH har sammen med Kasper Hulgaard fra firmaet iNudgeyou været om bord for at undersøge, hvordan maskinfolket kan få en bedre arbejdsdag med mere energi ved hjælp af nudging.

Hvordan gør man en flok humørfyldte, men trætte, maskinfolk robuste nok til at klare en krævende arbejdsdag med skiftende arbejdstider? Det spørgsmål satte SEAHEALTHs senior arbejdsmiljø-konsulent, Søren Bøge Pedersen, sig for at besvare, da han i starten af året modtog en henvendelse fra 1. maskinmester, Rasmus Andersen. ”Vi har problemer med vores søvnmønstre og især nattevagterne lider under skiftende arbejdstider og uhensigtsmæssige spisetidspunkter. Kort og godt ”vi er trætte af at være trætte”. Sådan lød beskeden fra maskinen, der desværre deler problemer med træthed på vagten med mange andre søfarende.
 

Fokus på træthed er vigtigt

”Træthed og fatigue til søs er et problem, som kan have store konsekvenser for den enkelte søfarende - men også for rederierne. Søfarende bliver stressede og syge af træthed og et øjebliks uopmærksomhed på grund af træthed kan have alvorlige følger for både mennesker, men også for rederiets omdømme og økonomi. Det er vigtigt, at vi hele tiden er opmærksomme på søvnproblemer, og at vi hele tiden bliver bedre og bedre til at finde løsninger og metoder, der hjælper til en bedre søvn. Det er vi alle bedst tjent med”, siger Søren Bøge Pedersen, der ligeledes fortæller at, ”i de seneste år er nudging blevet en populær metode til at ændre på menneskelig adfærd – blandt andet i forbindelse med sundhed på arbejdspladsen. I en situation som denne, hvor motivationen til at være friskere på arbejde er helt i top blandt de ansatte – og også i ledelsen – kan nudging gå hen og blive et effektivt redskab til et bedre arbejdsmiljø”.

Men hvad er nudging egentlig og hvad kan det bruges til?
 

Nudging for et bedre arbejdsmiljø

I 2012 lavede Google et sundhedsforsøg på kontoret i New York efter en del ansatte var begyndt at tage på i vægt. I forsøget flyttede man M&Ms chokolader fra gennemsigtige slikautomater til skåle, som man ikke kunne se igennem, og som var placeret bag sundere alternativer, som fx frugt og grønt. I løbet af en periode på syv uger spiste de 2.000 ansatte på New York-kontoret 3.1 millioner færre kalorier (Harvard Business Review, 2016).

Kasper Hulgaard fra firmaet iNudgeyou forklarer, at et nudge ”er en intervention, der får mennesker til at ændre deres adfærd uden brugen af pisk eller gulerod. Med andre ord kan man sige, at nudging handler om ikke at fratage mennesker muligheden for at fx at spise M&Ms, men man gør det i stedet nemmere at undgå fristelsen og/eller vælge et sundt alternativt. For eksempel kan man nudge folk til at spise mere frugt ved blandt andet at arbejde med faktorer som placering, udskæring og visuel præsentation.”

Så hvordan nudger vi trætte maskinfolk til at være robuste nok til skiftende arbejdstider?
 

Træthed handler om mere end blot søvn

Vi kan være tilbøjelige til tænke, at træthed mest af alt handler om mangel på søvn og skæve arbejdstider, særligt natarbejde. Men træthed handler om meget mere end mangel på søvn. Det handler om at få nok af den gode søvn og om tiltag, man kan benytte sig af for at få mere energi til at klare skæve arbejdstider fx gennem en sundere kost. En spørgeundersøgelse af de ansatte i maskinen viste, at de egentlig godt var klar over, hvad disse tiltag kunne være. Det, der var brug for, var metoder til at sætte denne viden i værk. Metoder, der uden de helt store armbevægelser kan ændre på uhensigtsmæssige vaner og rutiner, der forstyrrer vores søvn og tærer på vores energidepoter.
 

Vi tager den over en kaffe

På PEARL SEAWAYS bliver der passet godt på de ansatte. Messen byder fx på steg, brun sovs og store, bagte kartofler, som køkkenpersonalet har kræset om. Køkkenchefen fortæller, at hun forsøger at imødekomme så mange af de ansattes ønsker som muligt, for ”de skal jo have det godt” – det hårdtarbejdende folk. Så der er både gode gammeldaws, danske retter og en salatbar med alskens grønne sager.Til maskinens nattevagt serveres lune kanel-snegle, højtbelagt smørrebrød og ristede hotdogs.

Som en maskinansat siger ”når duften af kanelsnegle spreder sig, er det nærmest umuligt ikke at kaste sig over de lækre sager”. Ofte nydes de mindre sunde sager sammen med kollegerne. Det er nemlig en god måde at samles på. Opstår der fx en situation, hvor der ”lige skal tales nogle ting igennem”, bliver det som regel gjort over en kop kaffe. Når maskinchef Allan Kaae Jensen skal klare 10-12 samtaler i løbet af en vagt, kan der komme mange kopper kaffe indenbords. Så kan det være svært at falde i søvn efter en vagt.
 

Lige-til-højrebenet-nudges

På PEARL SEAWAYS hænger der både højthængende og lavt hængende frugter, konstaterer Kasper Hulgaard efter besøget i maskinen, på broen, i messen og på køkkenchefens kontor. ”Der er nudges, vi kan sætte i gang, som ikke kræver det helt store arbejde og så er der nogle, der kræver lidt mere arbejde. Vi kan ikke ændre ret meget i maskinens vagtskema, men der er en hel række af nemme løsninger, vi kan sætte i gang med det samme”. Kasper Hulgaard er i samarbejde med SEAHEALTH kommet med en række forslag til nudges, der nemt kan implementeres på skibet. Fx foreslår Kasper Hulgaard at bytte rundt på placeringen af sodavand og kildevand. Sodavanden skal stadig være til rådighed i køleskabet, men kildevanden skal stå i synshøjde og gerne dominere det visuelle felt (vandet skal helst fylde flere hylder end sodavanderne). Det får folk til at drikke mere vand, uden rigtig at tænke over det. Der skal desuden være koffeinfri kaffe i maskinen, for hvis der ikke er et alternativ til koffeinholdig kaffe, så drikker vi det, der er, og så får vi hurtigt for meget koffein i systemet til at få en god søvn. For flere af os er det en vanesag at drikke kaffe. Vi drikker måske den første kop for at vågne, men de resterende drikkes, fordi det er hyggeligt eller af vane.

Kasper Hulgaard foreslår også at sætte et termometer op på de ansattes kammer, så de kan sikre sig at temperaturen er mellem 18 og 21 grader. Der sover vi nemlig bedst. For at undgå de store kaloriefyldte måltider lige inden man går i seng, foreslår Kasper, at der laves om på placeringen af retterne i messen. De sunde måltider skal fylde mere og være det første man møder, når man fylder på sin tallerken. Derudover er det en god idé med små skilte, der fortæller om retten fx ”frisk salat” eller ” fiberholdigt brød”.

Det får os til at træffe de lidt sundere valg. De sunde valg hjælper os til en bedre søvn og mere robusthed til de skiftende arbejdstider. 
 

Nudging klarer ikke alle ærter

For at opnå succes med nudging skal en række betingelser være opfyldt. Fx skal der være et ønske (en præference) om at ændre status quo. Ellers er man lige vidt. Kasper Hulgaard fortæller, at ”det er ikke alle, vi kan forvente vil ændre uhensigtsmæssige vaner og rutiner. Men man kan hjælpe, dem der vil, med at ændre vaner og rutiner til et sundere og sikrere arbejds-miljø. Så kan vi blot håbe på, at de kan inspirere andre kollegaer til at følge trop.”

Det største og vigtigste skridt er allerede taget, da maskinen kontakter SEAHEALTH:

”Dér ser vi viljen og ønsket om at ændre noget til det bedre. Dét, at en ansat udtrykker frustration over træthed på jobbet åbner op for dialog med andre, der står i samme situation. Og har vi hinanden at læne os op ad, så er opgaven noget nemmere at komme igennem. Desuden oplever vi også en stor opbakning fra ledelsen, der afsætter tid og ressourcer til nudging-mod-træthed-projektet. Det er sådan det skal være”, tilføjer SEAHEALTHs Søren Bøge Pedersen.