48 timer med Frederik om bord M/V FREJA

 
 
Frederik Vestergaard
 
 
 

Det er allerførste gang, at 25-årige Frederik Vestergaard er til søs som juniormester. Den nyindkøbte gård og kæresten er i tankerne, men alt det nye: kollegaerne, de spændende arbejdsopgaver og den gode forplejning formår det meste af tiden at trumfe savnet.

af Frederik Vestergaard, Juniormester på M/V FREJA

Derfor har jeg valgt et arbejdsliv til søs
”Jeg vil gerne se verden og prøve noget nyt. Arbejdstiderne tiltaler mig også. Det her med at arbejde 6-8 uger og så have det samme fri, passer mig rigtig fint. Især efter min kæreste og jeg har købt en gård i en lille landsby på Syddjurs. Vi vil gerne have plads og naturen tæt på, og jeg kan godt lide at rode med gamle traktorer. Fordelen ved at være sømand og have en gård, er, at man har god tid til at gå og renovere, når man er hjemme.”

Derfor har jeg valgt at blive maskinmester
Jeg har altid godt kunnet lide maskiner. Da jeg var færdig med folkeskolen, tog jeg uddannelsen som landbrugsmaskine-mekaniker og herefter søgte jeg ind på maskinmesteruddannelsen. Jeg blev færdiguddannet i januar 2020 og fik kort tid efter job som juniormester hos NCT Offshore. Det er helt nyt for mig at sejle, men jeg synes, det er rigtig spændende og lærerigt indtil videre. Det er sjovt at arbejde med alt muligt forskelligt udstyr og løse opgaver med både el og mekanik.

DAG 1
Klokken er 5.30 og vækkeuret ringer,
det er tid til at stå op. Jeg befinder mig et eller andet sted i Atlanterhavet på vej til Kap Verde. Søvnen om bord varierer en del afhængig af vejret og søen. Skibet er ikke det største i verden, hvilket kan mærkes. Men natten har været ok. Jeg hopper i tøjet og står klar i maskinen kl. 05.50. Min morgenrundering begynder først kl. 6, så jeg har lige 10 minutter til at læse nyheder på Ekstra Bladet på min telefon.

Kl. 6 går jeg min morgenrundering, som indebærer pejling på maskineriet og lidt andre opgaver.  

Kl. 6.45 er det blevet tid til morgenmad. Ligesom alle andre måltider om bord, er også morgenmaden kanon! Her bliver der serveret alt muligt slags pålæg, lækkert morgenbrød og alt hvad du kan forestille dig af morgenmadsprodukter. Der serveres også æg, bacon, pølser og bønner – og til de sunde, er der frugt.   

Vi har to danske hovmestre om bord, Jan og Jens, og de gør begge meget ud af måltiderne. Når der fejres fødselsdag, bliver der altid lavet en stor kage. De har virkelig sans for både detalje og kvalitet. Deres store indsats gør virkelig noget positivt for stemningen om bord.

Klokken er 07.15 og vi er tilbage i maskinen. Inden vi begynder på dagens arbejdsopgaver, holder vores førstemester Emil et toolbox-møde. Her fortæller han, hvad vi skal lave i dag, hvilke hensyn og sikkerhedshensyn vi skal tage i forbindelse med de forskellige arbejdsopgaver. Nogle af arbejdsopgaverne kræver et ekstraordinært toolbox-møde. Fx ved arbejde i højden, arbejde med el osv. I de tilfælde afholdes der igen et møde med de implicerede parter for at højne sikkerheden.

De sidste to dage har vi været ved at montere seks overhalede topstykker på den ene hovedmotor. I den forbindelse er diameteren på alle foringerne blevet målt. Der er også blevet trukket et stempel for at kontrollere dets og plejllejets tilstand, samt kontrollere et hovedleje. Alt så ud til at være i fornuftig tilstand, så det blev monteret igen. I dag skal vi have samlet motoren igen. Det bliver en hård dag med 40 grader nede i maskinen. I den forbindelse skal vi selvfølgelig sørge for at få drukket nok vand og passe på, når topstykkerne skal løftes og sænkes igen.

Vi skal også undgå at glide i spildt olie, der kan ligge på dørken. Forhåbentlig bliver alle seks topstykker monteret i dag, så vi kan starte motoren op i morgen.

Klokken er blevet 10, og det er tid til en pause. I dag vælger os fra maskinen at tage en sodavand med ned i kontrolrummet og drikke dem der. Vi sidder et kvarters tid og snakker om, hvordan det går med motoropgaven. Det er rart at få omsat de ting, jeg har fået teoretisk undervisning i på skolen til noget praksis. Det er spændende at rode med køleanlæg, elektrisk fejlfinding og selvfølgelig hovedmaskineriet, som vi gør i dag.

Det er gode kollegaer, jeg har min dagligdag med i maskinen. Vi svinger godt sammen.
1. mester Emil på 47 år og 2. mester Nicolaj på 28 år er begge danske, og vi er helt på bølgelængde. Vi har stort set den samme humor.  

Klokken er blevet 18. Det har været en hård dag i maskinen. Det bliver godt at få noget aftensmad og slappe af. Aftensmaden byder altid på en stor buffet, suppe, to slags kød, grøntsager, sovs, ris eller en kartoffelret – og salatbar. Man kan også lave nogle højbelagte madder. Til dessert er der frugt, eller man kan tage en is. I dag til aften fik jeg ribbensteg, rødkål, pomfritter og et glas saftevand.

Hvis det ikke har været en hård dag, plejer jeg at tage ned i motionsrummet og enten cykle lidt eller lave noget styrketræning. Lige for tiden har vi en konkurrence om bord, om hvem der kan cykle 10 km hurtigst. Desværre er det ikke mig – endnu, men det skal nok komme.

Nogle aftener spiller vi PlayStation, dart, ser en film sammen, eller går ud på dækket og fisker. Det plejer at være hyggeligt at gøre sammen. Hvis fisken har en rigtig størrelse, bliver den slået ihjel og smidt ind til hovmesteren, som tilbereder den. De små ryger ud igen.

Det har været en rigtig hård dag, så det bliver ikke til mere end lidt PlayStation og så en film på mit kammer.

DAG 2

Kl. er 7.15. og morgenmaden er indtaget. Vi begynder dagen med at gøre hovedmotoren færdig og køreklar. Det er altid rart, når der kan ses fremskridt i en arbejdsopgave. Det tager os to timer at færdiggøre motoren, og ved testkørslen bliver der ikke fundet yderligere fejl. I pauserne under sådan en testkørsel kommer der altid spydige, men kærlige drillerier fra styrmændene. De kan sagtens gøre sig morsomme på vores bekostning. Vi ved jo alle sammen, at de bare er nogle højtuddannede vindueskiggere!

Vi er 12 danskere om bord, som er gode til at gå og drille, men også hjælpe hinanden. Der er også filippinere om bord, som vi alle også snakker godt med. Derudover er der også 17 kunder med forskellige nationaliteter om bord. De er med for at passe deres ROV-fartøjer.    

En anden af dagens opgaver er at installere og ombygge tavler til nye styringer, hvilket jeg personligt lærer meget af. Her på skibet er der altid mulighed for at lære i trygge omgivelser. Hvis jeg er i tvivl om noget, så kan svaret altid findes ved en kollega, som hellere end gerne vil uddybe og forklare.   

Klokken er 10, og det er pause-tid. I dag holder jeg den i messen med et glas saft og et stykke kage.

Det næste vi kaster os over er sikkerheds-øvelser. Vi har ”table-top-, brand- og abandon shipøvelse”. Table-top øvelsen går i sin helhed ud på, at alle fra maskinen mødes med dem fra broen for at diskutere, hvad der gøres, og om nogle af tjeklisterne bør laves om i tilfælde af et uheld om bord. ”Table-top-øvelsen” gennemgår også, hvad vi skal gøre, hvis vi skulle blive ramt af et andet skib. Alle parter tager det dybt seriøst.

Efter frokost er det tid til ”Abandon-ship-øvelse”. Vi gennemgår, hvordan sikkerhedsudstyret virker, og hvordan
flåderne sættes. 1. mester Emil og jeg prøver en overlevelsesdragt. Det er dog ikke et krav at bruge i det farvand, vi sejler i, da det er varmt og lækkert vand (+29 grader C). 

Sidst på eftermiddagen krydser vi Ækvator, og så er det en tradition at holde Ækvatordåb. Fordi jeg er ny om bord, skal jeg døbes. Traditionen siger, at man skal klæde sig ud og drikke en meget ulækker drik, spise et brød og lidt andre småting. Der er én, der er tæt på at brække sig! Det er en sjov tradition, som jeg nu er blevet indviet i.

Bagefter er det grill-tid, og der bliver serveret rib-eye, pølser og friskfanget fisk med salatbar.

Fisken har vi fanget. Vi observerede, at der var rigtig mange flyvefisk, så mig og kollegaerne fra maskinen var opsat på at skulle ud og fiske. Og det lykkedes! Vi hev tre doradoer (Guld-makreller) op af vandet. Det var en kæmpe oplevelse – og min største fiskeoplevelse ind til videre.

Jeg kan mærke, at jeg er ved at længes hjem efter seks uger til søs, uden nogen rigtig dato for hvornår vi kommer hjem. Savnet kommer altid først om aftenen, når jeg skal falde til ro. Jeg spekulerer på det, som jeg går glip af derhjemme: fødselsdage og at være med til indflytningen på vores nye gård.

Det, der nok har overrasket mig mest her på min første tur, er, hvor gode forholdene er. Maden er virkelig god, og det er rart at have mit eget kammer, jeg kan trække mig tilbage til. Mange bliver afhængige af livet til søs og den store frihed i at kunne være så meget hjemme i perioder. Om jeg bliver bidt af det, må tiden vise, lige nu handler det om at lære alt det nye og spændende, der foregår om bord.

 
 

FAKTA OM FREDERIK
Alder:
25 år
Nationalitet: Fra Danmark
Uddannelse: Maskinmester
Antal år som søfarende: 0 år
Tid om bord på nuværende skib: Normalt sejler vi 6 uger, men pga corona er det 8 uger denne gang. På nuværende tidspunkt har vi været ude i 6 uger.
Ugentlig vagtplan: 06:00 til 18:00 søndag fra 06:00 til 12:00
Civil status: Kæreste
Kæledyr: Jeg har 3 tyrekalve med min søster og en kat sammen med min kæreste
Yndlingsmad: Gammel dansk mad lavet af mor
Yndlingsrestaurant: Bones
Yndlingsperson: Ingen
Hvad læser du for tiden: Ekstra Bladet
Hvilken musik lytter du til for tiden: Alt med gang i
Hvilken slags sport kan du lide: Håndbold og fodbold
Hvad hænger på væggen i din kahyt: En plakat fra rederiet med Work safe-Think twice
Hvad savner du allermest, når du er på havet:  Kæreste og familie
Hvad ser du altid frem til at vende hjem til: Den nyindkøbte gård jeg har købt sammen med min kæreste. Glæder mig også til at se min kæreste, vennerne og familien.

 
 
SHW, VelfærdGuest User