Feedback og tillid
Ledelsesforskning viser, at tillid er et helt centralt parameter i forhold til at lykkes med ledelse generelt. Er der stor tillid til dig som leder og er tillid udbredt om bord på skibet, så bliver arbejdet mere effektivt, trivslen højere og konfliktniveauet lavere, end hvis tilliden til dig som leder er lav.
Et redskab til der styrker dig i ledelsen er, blandt andre, Feedback-metoden.
Feedback og tillid
Konsekvens
Tag fat i vedkommende hurtigt hvis du er utilfreds med noget. Det skaber tillid, at du ikke taler bag folks ryg eller at din utilfredshed kommer som en overraskelse sidst på turen i forbindelse med vurderingssamtalen.
Gentagelse
Bliv ved med at gentage, at du vil have, at folk kommer til dig, hvis de er i tvivl om noget i forbindelse med arbejdet, eller hvis de har behov for information. Vær opmærksom på at have et åbent kropssprog, når du beder folk komme til dig, så de kan se, at du mener det.
Brug gode eksempler
Fremhæv og anerkend de gode eksempler når folk er kommet med spørgsmål, tvivl eller feedback.
Beløn/ros
Anerkend og sæt generelt positivt fokus på den adfærd, du gerne vil have om bord. Over tid bliver det dermed til kulturen – fx feedbackkulturen.
Egen reaktion
Vær opmærksom på, hvordan du reagerer, når du modtager feedback og på, hvordan du virker på andre; det gælder også dit kropssprog. Det er nødvendigt, at du viser, at du værdsætter feedback fra medarbejderne, fx ved at sige tak - også selv om du ikke er enig i den feedback, du modtager.