Skibsanløb i Rotterdams Havn
Mens pandemien fortsætter med at vanskeliggøre søfarendes dagligdag og coronarestriktioner ændrer sig fra dag til dag, sørger SEA HEALTH & WELFARE’s velfærdskonsulent, Belinda Hoff, for så meget normalitet som muligt for søfarende, der ankommer til Rotterdam Havn.
Af Belinda Hoff, velfærdskonsulent i SEA HEALTH & WELFARE
Hver dag anløber og afsejler tusindvis af internationale søfarende med deres skibe til Rotterdams Havn, den største og travleste havn i Europa. Hundredvis af disse søfarende sejler på skibe med dansk flag. Eftersom Danmark har den femte største flåde i den globale handelsflåde, er det ikke overraskende, at en håndfuld dansk-flagede skibe dagligt er under ophold i havnen. Alle søfarende om bord på containerskibe, tankskibe, færger, forsyningsskibe og almindelige fragtfartøjer har ret til at modtage velfærdsservice fra SEA HEALTH & WELFARE. I de senere år er servicen varetaget af velfærdskonsulent, Belinda Hoff, som har besøgt søfarende på skibe og har sørget for transport til velfærdsklubben i den hyggelige by, Brielle, samt til centrum af Rotterdam.
Brielle er en smuk og historisk by ca. 20 minutters kørsel fra de fleste terminaler, og tilbyder ’et andet hjem’ til søfarende, når landlov er mulig. Den hyggelige velfærdsklub ligger i centrum, i en brostensbelagt gade og har en lang række naboer, så som bageri, strikkebutik, blomsterhandler, chokoladebutik, skomager, elektronikbutik, gsm-butik og flere tøjbutikker. Seværdigheder så som de lokale vindmøller, det historiske museum og Skt. Cathrines Katedral i bymidten er alle inden for gåafstand. Og er du glad for højder, kan du tage en tur op i katedralen og opleve en smuk panoramisk udsigt (er det skyfrit, kan du måske få øje på dit skib i havnen ca. 45 km derfra).
VELFÆRDSSERVICES UNDER CORONA
Under pandemien er følgende services og faciliteter mulige:
SEA HEALTH & WELFARE har adgang til terminalerne i den 42 km lange Rotterdam Havn døgnet rundt. Dette gør det muligt for vores velfærdskonsulent fortsat at levere bibliotekets danske, engelske og polske bøger til søfarende, så de kan fylde hylderne om bord. Vi leverer DVD’er, aviser, magasiner og diverse velfærdspakker til søfarende.
Alle supermarkeder er åbne, samt bagerier, apoteker, tankstationer, postkontorer og hospitaler. I Brielle er der fire supermarkeder, der leverer en række varer som shampoo, vitaminer, t-shirts, undertøj, sokker og SIM-kort.
De lokale restauranter, caféer, pizzeriaer og McDonalds er åbne for take-away/afhentning og levering.
Online shopping er åbent døgnet rundt, og søfarende, der køber online, kan bruge vores adresse som leveringsadresse.
Bestiller du varer online, bedes du informere Belinda om at arrangere levering i terminalen.
Udover diverse leverancer hjælper Belinda med at søge efter information, hvis internettet om bord er begrænset. Hun kommunikerer også gerne mellem forskellige parter eller oversætter hollandsk information til engelsk/dansk/tysk.
Da besætningsskifte stadig er stærkt påvirket af globale restriktioner, tilbyder vi gerne søfarende vores hjælp, når det er muligt, med de udfordringer, der kan opstå fra tid til anden under corona.
KONTAKTINFO
SEA HEALTH & WELFARE
Vischstraat 19
3231 AV Brielle
Holland
Velfærdskonsulent Belinda Hoff
Mobiltelefon nr. +31 (0) 6 20406860
E-mail: bho@shw.dk