På DAN SABIA siger de ja til fællesskabet

 

Intenst tempo og højt sikkerhedsniveau er ingen hindring for at skabe et arbejdsfællesskab med plads til sociale aktiviteter, spontanitet og skæve ideer. DAN SABIA er kåret til Årets Velfærdsskib 2020.

 
 

Af Kirstine Thye Skovhøj, journalist

 
 

Der bliver grint, heppet og slået hårdt til pucken, når besætningen på DAN SABIA kaster sig ud i et slag golf på dækket - udstyret med en ishockey-puck og kroket-køller. Latter og venskabelige smådrille- rier blander sig med havluften ud for den brasilianske kyst, hvor det danskflagede skib sejler med råolie fra boreplatforme til havne på fastlandet. Her er højt tempo og store krav til sikkerheden. Besætningen på 25 består af folk fra Brasilien, Polen, Filippinerne, Danmark og Færøerne, der er om bord mellem 8 uger og 6 måneder – nogle endnu længere, fordi corona har besværliggjort af- og påmønstring.

3 TIPS FRA DAN SABIA TIL AT SÆTTE GANG I SOCIALE AKTIVITETER

•  Spørg besætningen hvad de har lyst til. Hvis de ikke har nogle ideer, så find inspiration hos SEA HEALTH & WELFARE.

•  Tag ’ja-hatten’ på! Sig først og fremmest ja til de forslag besætningen kommer med. Fungerer et forslag ikke, så prøv noget andet.

•  Brug de penge, der er i skibskassen, og som kommer i støtte til sociale aktiviteter fra rederiet. Præmier virker motiverende - det er sjovt, når der er noget at vinde.

•  Accepter at alle er forskellige, ingen skal føle sig tvunget til noget. For-nem hvad den enkelte har lyst til.

(Kilde: Kaptajn Jens Heri Bolstad Mortensen)

”De sociale aktiviteter får os til at føle os mindre stressede og mindre bekymrede over at være langt væk hjemmefra i en lang periode. Sammenholdet og de sociale ting, vi laver sammen gør, at vi arbejder godt sam- men,” siger brasilianske Samara Bezerra, der er 3. maskinmester. 

Mellem de intense operationer prioriterer kaptajn og besætning tid til aktiviteter som dart, bingo, tema-fester, fælles træning, badeture og deres helt egen udgave af sangkonkurrencen X-factor. Det er netop besætningens store engagement og stærke fællesskab, der har givet DAN SABIA titlen, som ÅRETS VELFÆRDSSKIB 2020. En helt ny pris som er igangsat hos SEA HEALTH & WELFARE for at sætte fokus på velfærd og trivsel til søs. 

Der er flere grunde til, at besætningen bakker op om det sociale og har lyst til at deltage i aktiviteterne efter arbejdstid i stedet for at forsvinde ind på deres kamre. Det fortæller kaptajn Jens Heri Bolstad Mortensen, der har sejlet et år som kaptajn på DAN SABIA:

”Hvis en besætning skal trives, samarbejde og yde på et højt niveau, er det vigtigt at prioritere det sociale. Det gør, at de er indstillede på at knokle og tilsvarende nyder, at de efter en hård vagt kan hygge sig sammen. Hos os kan vi sagtens finde på at holde søndag på en onsdag. Vi griber muligheden for at lave noget sammen, når den er der.”

På skibets månedlige sikkerhedsmøde opfordrer kaptajnen til, at besætningen kommer med forslag til, hvad der kan igangsættes af aktiviteter.

”Det er rigtig vigtigt at anerkende, at vi er en flok af mennesker fra forskellige kulturer, og at det er noget forskelligt, der motiverer os. De filippinske folk kan fx lide at synge og motiveres af, at der er præmier på spil. Vi er alle glade for at spise mad fra vores hjemlande, så det er også noget af det, vi prioriterer, når vi markerer højtider,” siger han. Kaptajnen understreger, at det er hele besætningens fortjeneste, at det sociale fællesskab om bord er så godt, og at maskinchef Michael Thinnesen sørger for at sætte gang i mange af de fysiske aktiviteter om bord. Ildsjæle er et stort boost til sammenholdet. (Mød Michael her).

Besætning 2.jpg
 

OPBAKNING FRA REDERIET

Jens Heri Bolstad Mortensen, der stak til søs som 15-årig, har gennem sit arbejdsliv selv sejlet på skibe, der var præget af det, han beskriver, som en lidt gammeldags tilgang:

”Vi sad meget alene på kamrene og så video, for der var ingen, der satte gang i noget socialt. Jeg har altid tænkt, at når jeg engang selv blev kaptajn, så skulle det være anderledes. Som kaptajn er det min opgave at have en stor ’ja-hat’ på og være åben over for de forslag til sociale aktiviteter, der kommer fra besætningen”.

Den eneste gang, Jens Heri Bolstad Mortensen har været lidt tilbageholdende med straks at give et ja til en aktivitet, var da en impulsiv svømmetur i havet, blev foreslået.

”Jeg var lidt forbeholdende, fordi der kan være hajer, men vi fandt en løsning, der blev, at vi satte en redningsbåd i vandet og en redningskrans. Den aktivitet var de meget glade for,” siger han.

På DAN SABIA får de stor opbakning fra rederiet – også til aktiviteter som dæk-golf og havsvømning, som der måske andre steder ville blive sagt nej til. Det fortæller Senior crewing manager fra KNOT Management Denmark, Bo Hauge:

”Vores grundholdning er, at vi stort set faciliterer alle velfærdsønsker, som kommer fra vores skibe. Det er vigtigt, at initiativerne kommer fra besætningen og ikke bliver påduttet af rederikontoret. Hvis vi ser på, hvad fx et bordfodboldbord eller en træningsmaskine koster set i relation til det at skabe velfærd om bord, så er det ikke meget. Alle de små ting er med til at bidrage til trivslen og modvirke ensomhed, som jo desværre i dag globalt set er et stigende problem inden for søfart”.

Dan Sabia  034.jpg

Besætningens lyst til at tage del i fællesskabet er af vigtig værdi for rederiet, fortæller Bo Hauge:

”Vi ansætter fortrinsvist folk, der også ønsker at engagere sig i det sociale liv om bord. For vi ved, at den mentale sundhed er lige så vigtig som den fysiske sundhed. Den mentale sundhed skabes bl.a. gennem sociale relationer og ved, at det også er muligt at kommunikere med hjemme- fronten på alle tider af døgnet”.

Rederiet ser det som en af sine fornemste opgaver at sørge for, at deres medarbejdere trives og derfor er i stand til at yde deres bedste, mens de er om bord.

Der er store krav til offshore industrien, hvor miljøbeskyttelse, havmiljø og sikker navigation er i fokus.

”Det er en forudsætning, at folk kommer hjem til deres kære i samme gode tilstand, fysisk som mentalt, som da de påmønstrede skibet. Vi er et rederi med sloganet ’We are committed to safety’, og det tager vi meget alvorligt”.

 

OM DAN SABIA

  • Shuttle tanker (DP type 2), sejler kun i Brasilien (carbotage sejlads), laster råolie fra boreplatforme og sejler til havneterminaler, hvor der losses.

  • Besætningen består af 25 personer fra Filippinerne, Brasilien, Danmark, Polen og Færøerne. Besætningsmedlemmerne er om bord mellem 8 uger og 6 måneder.

  • Flagstat: Danmark

  • Rederi: KNOT Management Denmark A/S

  • Gross Tonnage: 36303
    Sommer dødvægt: 59317 t
    Længde x bredde: 207 x 32.2

 
 

DAN SABIAS X-FACTOR-REGLER:

•  Alle kan stille op!

•  Vælg tre dommere, der afgør hvem, der skal gå videre til finalen. På DAN SABIA går alle deltagere videre til finalen.

•  Alle får udleveret en stemmeseddel, hvor de giver point til deres nummer 1, 2 og 3. Nummer 1 får 5 point, nummer 2 får 3 point og nummer 3 får 1 point.

•  Dommerne får 2 stemmesedler hver, så de har større indflydelse.

•  Dommerne tæller stemmer op.

Vinderen modtager en præmie - fx en pengegave til en værdi af omkring DKK 500.


HVAD ER ÅRETS VELFÆRDSSKIB?

Et godt velfærdsskib fremmer fællesskabet, det mentale og det fysiske velvære, forebygger social isolation og involverer alle om bord. Vinderen får en valgfri præmie til en værdi af 5.000 DKK.

11 skibe deltog i 2020. Det var: ADRIATIC GAS, ANNA KNUTSEN, DAN SABIA, GRETE MAERSK, GIJON KNUTSEN, MANCHESTER MÆRSK, MILAN MAERSK, ORASILA, TERN SEA, TORM LAURA og VUOKSI MAERSK.