”Mine kollegaer er med til at motivere mig”

 

Junior maskinmester på LESSOW SWAN, Kasper Hald Petersen, beretter om trivsel, en heppende kaptajn og et imponerende vægttab under en udmønstring præget af usikkerhed under Covid-19.

Af Kasper Hald Petersen, juniormester på LESSOW SWAN

”Jeg er på min første udmønstring som junior maskinmester efter endt maskinmestereksamen på Fredericia Maskinmesterskole. Jeg har været om bord siden 20. februar, så pt. er jeg ude på min 14. uge, hvor jeg egentlig skulle afmønstre, men på grund af Covid-19 har der ikke været crew change længe, og det har heller ikke været tilladt at gå i land. Inden længe åbnes der forventeligt for crew change, men jeg må se i øjnene, at der er andre besætningsmedlemmer, som har været om bord meget længere og står i første række til at komme hjem til deres familier. Men så længe humøret er højt om bord, gør det mig heller ikke noget, at min udmønstring forlænges med nogle ekstra uger, trods, at jeg selv har en gravid kone og barn derhjemme.”

IMG_4227.JPG

LEDELSE GØR EN FORSKEL
”Skibets kaptajn gør en indsats for at livet om bord er godt for alle sammen. Han sørger fx for at vores dartkonkurrencer eller bankospil indeholder præmier, som virkelig får konkurrencegenet frem i os alle. Han er heller ikke bange for at tage en tur i skibets galley for at bage kage til at forsøde dagen lidt med.

Arbejdsmiljøet i maskinrummet fungerer også rigtig godt. Maskinchefen gør en indsats for et godt fællesskab. Det ses blandt andet ved vores tool-box-meeting, hvor der er tid til gode og dårlige jokes, som kan være godt at starte morgenen på. Han spørger, hvordan man har det og hvad ens mening er til arbejdsmiljøet i maskinrummet. Der er plads til at lave små fejl uden, at der skældes ud. Han siger: ”Jeg råber og skælder ikke ud over småfejl. Det gemmer jeg til en dag, hvis det går rigtigt galt, fordi; shit happens”. Det føler jeg selv, er den rigtige måde at gøre det på, for så tør man indrømme sine fejl.”


TABTE 15 KILO PÅ 12 UGER
”Mens jeg studerede, havde jeg en stram dagligdag på maskinmesteruddannelsen, som ikke ligefrem gjorde noget positivt ved min vægt. Da jeg startede på studiet, steg min vægt langsomt, fordi jeg sad stille i dagligdagen. Når jeg kom hjem, prioriterede jeg at være familiefar, så der var ikke meget tid tilovers.
Lige inden min første udmønstring på langfart, steg jeg op på vægten, da min kuffert skulle vejes. Vægten viste 93 kg og jeg var egentlig lidt chokeret og overrasket, da jeg aldrig havde været så tung før. Med en højde på 176 cm er 93 kg i mine øjne for meget. I dag efter 12 uger er min vægt nede på 77,7 kg.

Inden jeg tog afsted, besluttede jeg mig for, at jeg ville holde igen med maden og alt det søde. Jeg tænker over, hvad jeg fylder på tallerkenen og min regel er, at jeg kun må fylde op én gang og tallerkenen må ikke være overfyldt. En anden regel er, at jeg ikke må købe slik og sodavand, når der åbnes op for salg. Her siger jeg til mig selv, at ”hvis jeg ikke køber det, så spiser jeg det heller ikke” og det er jo sandt.

Det skal dog ikke lyde som om, at jeg er en sundhedsfanatiker. Som sagt bager kaptajnen en gang imellem kage og det samme gør kokken. Der er slik og sodavand til dart- eller bankoaften og hver lørdag får vi is til dessert. Det holder jeg mig heller ikke fra.”

IMG_5142.JPG

TRÆDER HÅRDERE I PEDALERNE MED FIT4SEA
”Før påmønstring besluttede jeg mig for, så vidt det var muligt at cykle 40 min. hver dag og en lille tur på løbebåndet, når vi er i havn. Efter en tid faldt jeg i snak med kaptajnen om træning. Han foreslog, at vi tog nogle redskaber med op på broens dæk for at træne sammen. Vi manglede dog et træningsstativ til ”dips” eller ”brysthævninger”, så i samarbejde med maskinchefen fik jeg sammensat et nyt træningsstativ. Jeg bed mærke i, at kaptajnen havde en t-shirt på med Fit4SEA. Han introducerede mig sportskonkurrencen, samt de forskellige præmier. Man træder lidt hårdere i pedalerne for at opnå målet om et lod i konkurrencen.

Kaptajnen er lige et par skridt foran i træningen og motiverer os begge ved at sige ’Push’, ’Come on’, ’Don’t cheat’. Jeg finder ekstra energi til at nå igennem en øvelse, jeg ellers ikke ville finde, hvis jeg trænede selv. Når vi træner sammen, glemmer jeg, at jeg ”kun” er juniormester og han er kaptajn, hvilket gør, at arbejdet lægges på hylden for en stund.

IMG_4466.JPG

Hvis ikke jeg havde det godt i maskinrummet - eller i min fritid om bord - ville jeg nok ikke finde energien og overskuddet til at træne. Hele min hverdag og kollegaer er med til at motivere mig. Næste opgave bliver at vedligeholde træningen, når jeg kommer hjem igen. Men da man også hjemme kan registrere sin træning i Fit4SEA konkurrencen, ”burde” det ikke være et problem. Viljen og modet er jo i top. Cyklen og løbeskoene derhjemme skal bare støves af.”  

TRÆN SOM KASPER OG KAPTAJNEN

Sådan træner Kasper og kaptajnen på LESSOW SWAN (når skibet ikke ruller vel at mærke):

En trænings session består gerne af:

  • 25 push-ups (hvor vi klapper hinandens hånd skiftevis)

  • 1,5 til 2 minutters planke (vi startede på 1 minut og øgede det løbende)

  • 20 dips (vi startede på 10 og øgede det løbende)

  • Herefter fire til fem øvelser med et par håndvægte og en vægtstang, som varierer fra gang til gang. Imellem hver øvelse sjipper vi efterfulgt af 20-30 sekunders pause.

  • Alle øvelser gentages i alt 4 gange, som ender med at blive 1 time til 1 time og 20 minutters træning.

 
Guest User