Godt arbejdsmiljø forstærkes oppefra

 

’Day of the Seafarer’ er lige om hjørnet. Dagen hvor vi viser søfarende vores støtte og taknemlighed ved at råbe højt: Søfarende er keyworkers!

I år har vi valgt at lave lidt om på konceptet, og i stedet introducere ’Week of the Seafarer’. Det er fordi, vi mener, at søfarende fortjener mere end blot en dag til at hyldes og anerkendes for deres ekstraordinære indsats og mange afsavn under coronakrisen. Det betyder, at fra den 19. juni og helt frem til den 25. juni dedikerer vi vores platforme til at hylde søfarende, der oplever ekstra lange udmønstringer og store savn til familie og venner. Og også til alle andre søfarende, fordi de er enestående og fordi de sørger for, at verden ikke går i stå.

Her er det Magnus Otzen, kadet på VISTULA MÆRSK, der sender en hyldest til søfarende:

WEEK OF THE SEAFARER (3).png

"Godt arbejdsmiljø består af en lang række parametre, der til sammen kan skabe en følelse af arbejdsglæde, sammenhold og ansvarsfølelse.  

I de sidste måneder har arbejdspladser til søs fået inspiceret skroget, og kvaliteten af arbejdsmiljø er blevet sat i en situation der fjerner alle facader som under normale omstændigheder kan eksistere. Her er der specifikt tale om arbejdsmiljøets kvalitet, når en krise som Covid-19 rammer, og arbejdsmarkedet og forholdene ombord bliver præget af usikkerhed.  

De objektive parametre der i en sådan særlig situation er med til at skabe grundlag for vurdering af arbejdsmiljøet ombord må hvile på kvaliteten af de rammer, de søfarende bliver mødt med; i hvor høj grad er min nærmeste leder i stand til at skabe ro og retning? Hvordan formår skibets ledelse, i samarbejde med Rederiet at levere sammenhold og overblik for den enkelte søfarende? Hvordan skal jeg agere i min egen rolle ombord, for at støtte mine kolleger og skibets daglige drift under de givne omstændigheder? 

Her kan for eget vedkommende berettes at ledelsen ombord, har været en afgørende faktor for et fortsat solidt arbejdsmiljø. Specifikt er der tale om indtryk af en strategi, bevidst eller ubevidst, der bærer præg af at have skabt en følelse af stolthed ombord i at vi fortsat leverer varen, "business as usual" og at vi ydmygt fortsat passer vores arbejde trods ændrede omstændigheder. Om dette skyldes konkrete tiltag som indkøb af underholdning ombord (og hvor vi med nyt AirHockey bord på VISTULA MAERSK, snart efterhånden er semi-professionelle!), afholdte grillaftener og kolde sodavand til besætningen eller om det i virkeligheden skyldes at ledelsen ombord er til rådighed med "open door policy", vejledning om situationens forhold og en oprigtig interesse og indsats i besætningens velfærd.  

Mit indtryk, har været at det ene slags tiltag ikke virker uden det andet, og budskabet blot må være at arbejdsmiljøets fundament i høj grad hviler på ledelsens evne til at skabe klarhed om den enkeltes situation og evnen til at bevare et professionelt og socialt fællesskab ombord der forstærkes af konkrete tiltag der bakkes op af Rederiet. Altså at en rolig, fattet og nær ledelse skaber de bedste forudsætninger for trivsel og stærkt sammenhold ombord, og at en tilgængelig ledelse forplanter arbejdsglæde, motivation og ro hos skibets besætning." 

 

 
Guest User