Der er meget fokus på ulykker til søs. Især de ulykker der har en dødelig udgang for de ansatte. Det er en god ting. Det er jo ikke meningen, at man skal give ”sit liv” til arbejdet. Det skal gerne være et gensidigt udbytte, man får ud af sit arbejdsliv. Der mangler dog ofte fokus på de langtidspåvirkninger, der også findes til søs.
Læs mereJeg ser på jeres hjemmeside under vibrerende værktøjer, at ved brug af værktøj med en vibrationsstyrke på 10 m/s2, så er den maksimale daglige arbejdstid 0,5 time.
Læs mereOpskriften på en vellykket kadettid er at have en mentor, som har sin egen læretid frisk i erindring, tager udgangspunkt i kadettens evner og initiativer og formår at skabe en rød tråd i kadettens opgaver, mener skibsførerkadet Magnus Krogh Otzen.
Læs mereDet kan være en barsk omvæltning at forlade det trygge liv på Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) for at begive sig ud i virkeligheden til søs. For 27-årige Anja Boytang, der i dag er overstyrmand ved Celebrity Cruises, har oplæringstiden med en dedikeret læremester haft afgørende betydning. Derfor har hun også selv valgt at blive mentor for nye kadetter.
Læs mere43-årige Tommy Tjagvad Kristiansen, der er kaptajn på containerskibet MAREN MAERSK, vægter gensidig respekt højt, når han er mentor for nye søfarende. I sit mentorskab har han fokus på at indgyde kadetter både selvtillid og mod – og så skal de lære, at dét at spørge efter hjælp er en styrke på søen.
Læs mereDet kan siges meget simpelt. Det er i ingens interesse, at chikane og mobning finder sted på arbejdspladsen. Det gælder også i den danske handelsflåde. Et dårligt arbejdsmiljø er dyrt for rederiet og kan have vidtrækkende og alvorlige konsekvenser for den søfarende.
Læs mereObserving people’s behaviour is in many ways like observing an iceberg. You only get to see the tip of people’s feelings, thoughts and motives. The rest is hidden. Mastering the skill of feedback and feedforward paves the way for better insights into the behaviour of a team. A skill that is highly important to build trust culture in the workplace.
Læs mereFor kaptajn på DFDS’ skibet KING SEAWAYS, Andreas Kristensen, er det først og fremmest de menneskelige aspekter ved at være til søs, der tiltaler ham. For ude på havet hersker et helt særligt fællesskab, der dog kan være udfordret af brugen af mobiler.
Læs mereLæge og ekspert i sunde digitale vaner forklarer, hvad der sker med vores hjerne og med fællesskabsfølelsen, når vi tænder mobilen. Han fortæller også, at før vi overhovedet kan arbejde med sunde digitale vaner til søs, skal basale, biologiske behov som tilstrækkelig søvn, nærende mad og rent drikkevand være dækket.
Læs mereEster Elizabeth Ørum er 14. marts 2019 startet i SEA HEALTH & WELFARE som arbejdsmiljøkonsulent med særligt fokus på ulykkesforebyggelse. Ester har en lang og alsidig karriere bag sig i den maritime branche, der startede som aspirant på container- og tankskibe hos A.P. Møller Mærsk
Læs mereSEA HEALTH & WELFARE har udviklet et dialogværktøj til at højne sikkerhedskulturen på skibet. Værktøjet hedder ’De 8 sikkerhedsled’ og består af en samlet pakke med brætspil, dialogark og spørgsmål, der både involverer ledelse og medarbejder, og behandler forskellige temaer til at kortlægge sikkerhedskulturen.
Læs mereFik du læst interviewet med Søren Vest fra Ultraship? Så er du nok nysgerrig på, hvordan initiativerne blev modtaget af besætningsmedlemmerne. Det var vi også. Vi begav os derfor ud for at spørge én af dem, der oplevede forandringerne fra begyndelsen - overstyrmand, Michael Teves.
Læs mereSøren Vest og hans kollegaer i rederiet, Ultraship, er godt i gang med en række initiativer til at skabe en god sikkerhedskultur – både til vands og til lands. Det hele startede med et gult kort og en ambassadør fra Filippinerne.
Læs merePå Sundkaj i Nordhavnen ligger slæbebåden SVITZER BJØRN langs kaj. SEA HEALTH & WELFARE har fået lov til at være med i dag, hvor besætningen på BJØRN skal hjælpe en tung dame ud af havnen.
Læs mereArbejdsopgaver på skibet involverer i stigende grad stillesiddende arbejde foran en computer. Men vores krop er slet ikke designet til længerevarende stillesiddende stillinger – og slet ikke på en dårlig kontorstol.
Læs mereVi har fået en ny kollega. Hun hedder Anna Bergmark og er uddannet skibsfører fra Marstal Navigationsskole. Anna har en god portion alsidig viden om livet til søs. Hun har…
Læs mereVinderen af Safety Selfie 2018 er kåret. Vinderen er Cielitos Mantos, som er ansat som AB på GARONNE MAERSK, som i de kommende dage kan forvente at modtage en ny iPad til hjemmeadressen på Filippinerne.
Læs mereUlykker sker, fordi vi er gode til det, vi gør.” Sådan siger Øssur Hilduberg, undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission, i den seneste episode af Podcast at SEA. Lyder det skørt?
Læs mereHar du modtaget et eksponeringsscenarie (ES) for et kemikalie, I bruger om bord? Vi har udarbejdet en guide, der hjælper jer i gang med anvendelsen af eksponeringsscenarier. Du kan finde den nederst på denne side.
Læs mereHun hedder Belinda. Hun er både nordmand og hollænder, og så taler hun intet mindre end seks sprog. Belinda glæder sig til at skabe ’a home away from home’ for de søfarende i klubben i Brielle, en hyggelig by midt i Rotterdams havn.
Læs mere