Permit-to-work

 

I SEA HEALTH & WELFARE modtager vi ofte spørgsmål fra rederier og søfarende, som mange andre kan have glæde af. Derfor bringer vi her spørgsmål og svar om alt inden for arbejdsmiljø og velfærd til søs. Du kan også sende dit spørgsmål til info@shw.dk.

 

 

Hej Ester

Vi er et nystartet rederi og er i forbindelse med en havnestats-kontrol på et af vores skibe blevet bedt om at fremvise et ’permit-to-work’-dokument, som vi desværre ikke var klar over, vi skulle have.

Har I mulighed for at fortælle mig, hvad en permit-to-work er og hvordan man fremskaffer den?

Med venlig hilsen

Knud Svendsen


Svar

Hej Knud

Det er et krav, at et rederi i forbindelse med deres SMS (safety management system) har udfærdiget et permit-to-work dokument, der skal anvendes i forbindelse med visse opgaver i det daglige arbejde om bord.

Et permit-to-work dokument fungerer som et ekstra sikkerhedslag, der skal være med til at minimere og forhindre arbejdsulykker. Det er derfor vigtigt at lave det så fyldestgørende som muligt, hvor alle sikkerheds- og sundhedsmæssige aspekter ved den kommende opgave gennemgås.

I bør oprette flere typer af permit-to-work dokumenter, fx til generelt vedligehold, arbejde i højden, arbejde i lukkede rum, hot work (svejsning, skærebrænding m.m.), slæbeopgaver, arbejde på elektriske anlæg m.v.

Årsagen til at I bør have flere typer af permit-to-work er, at det ikke er de samme omstændigheder, der er gældende ved forskellige arbejdsopgaver.

Hvordan I laver permit-to-work er op til jer. Det kan være som word eller excel fil, der kan printes ud, eller I kan købe adgang til et kommercielt permit-to-work system.

Det er vigtigt at pointere, at det er lovpligtigt at gemme permit-to-work checklister i mindst 12 måneder.

Med venlig hilsen

Ester Ørum

 

ET PERMIT TO WORK DOKUMENT BØR SOM MINIMUM INDEHOLDE FØLGENDE INFORMATION:

•  Skibsnavn.

•  Permit-to-work løbe-nr.

•  Dato for udstedelse.

•  Lokation (hvor på skibet arbejdet udføres).

•  Hvem der skal udføre opgaven (besætning eller eksternt firma).

•  Tidsrummet tilladelsen dækker over (arbejdets udførelse).

•  Arbejdsleder (superviser), navn og titel.

•  Hvem udfører opgaven, navn og titel.

•  Forskellige sikkerhedsspørgsmål i forbindelse med klargøring og udførelse af opgaven, fx opsætning af skilte, lukning af spygatter, ventilation, brandvagt, tool-box møde m.m.

•  Hvilket sikkerhedsudstyr der skal anvendes samt andre kontrolspørgsmål eller anden information relevant for den enkelte opgave.

•  Når opgaven er udført, skal permit-to-work nederst på siden indeholde en sektion, hvor der kvitteres for arbejdets udførelse og at arbejdsområdet er bragt tilbage til normal stand.

Permit to work .jpg